Taganemisõigus
TAGANEMISÕIGUS:
Vabariigi Valitsuse määrus nr 255 kauglepingute kohta sätestab, et kliendil on õigus lepingust taganeda 14 kalendripäeva jooksul ja tagastada kaup müüjale.
Kauglepingute regulatsiooni eesmärk on kaitsta tarbijaid internetiostude puhul, kus enne ostu sooritamist ei saa tarbija veenduda, et valitud toode vastab täielikult tema ootustele.
Tarbijaõiguste kaitse seadus sätestab, et tarbija vastutab kauba kvaliteedi ja ohutuse säilitamise eest taganemisõiguse kasutamise perioodil.
Taganemisõiguse kasutamise tähtaeg on 14 päeva:
alates kauba kättesaamise kuupäevast – kui telliti üks toode;
alates viimase toote kättesaamisest – kui tellimus sisaldab mitut toodet;
alates viimase partii või osa kättesaamisest – kui tarnitakse osade või partiidena;
alates kauba esimese tarnimise kuupäevast – kui leping näeb ette regulaarse tarnimise.
Taganemisõiguse kasutamine:
Taganemisõiguse kasutamine tähendab „teavitamist“ kauplejast, st „taganemisavalduse“ esitamist või saatmist kauplejale.
Tarbijal on võimalik kasutada kaupleja esitatud „taganemisavaldust“ (vormi), mille tarbija täidab, või esitada vabas vormis „taganemisteade“.
Tarbijal on õigus edastada „taganemisavaldus“ posti teel või isiklikult.
Kui tarbija on nõus, võib kaupleja veebilehel kasutada vormi „taganemisteate“ edastamiseks.
Taganemisõigus on kasutatud, kui „taganemisavaldus“ on esitatud või saadetud 14 päeva jooksul.
Taganemisõiguse kasutamise tõendiks võivad olla näiteks postituse kinnitavad dokumendid või kaupleja esindaja allkiri „taganemisavalduse“ kättesaamise kohta.
Kaupleja on kohustatud tarbijale kättesaadavaks tegema „taganemisavalduse“ vormi.
Tõendamiskohustus lasub tarbijal (et „taganemisteade“ on esitatud tähtaja jooksul), seega on soovitatav avaldus teha kirjalikult ja säilitada tõendid.
Õigusaktid näevad ette juhud, mil taganemisõigust ei saa kasutada.
Taganemisõiguse kasutamise tagajärjed:
Lepingu lõppemine – kaugleping ja kõik sellega seotud kõrvallepingud lõpevad.
Kaup – tarbija tagastab kauba 14 päeva jooksul alates „taganemisavalduse“ esitamisest.
Maksed – kaupleja tagastab tarbijale 14 päeva jooksul kõik tellimuse eest tasutud summad, välja arvatud summa, mis ületab kaupleja pakutud „tavalise“ tarnimise kulud.
Kauplejal on õigus maksete tagastamist kinni pidada kuni kauba kättesaamiseni või kuni on esitatud tõend kauba tagastamise kohta.
Tarbija õigus toote kasutamiseks taganemisperioodil:
Õigus kauba kontrollimiseks – tarbija võib kasutada kaupa selle omaduste ja töökindluse tuvastamiseks viisil, mis ei vähenda kauba väärtust.
Tarbija vastutus – kui toodet on kasutatud rohkem, kui on vajalik selle olemuse ja omaduste kontrollimiseks, vastutab tarbija kauba väärtuse vähenemise eest.
Kauba kasutamine kontrollimiseks peab piirduma ulatusega, mida oleks võimalik teha tavapoes.
Tähelepanu! Taganemisperioodi jooksul on tarbijal õigus toodet kasutada ainult ulatuses, mis on vajalik selle kontrollimiseks. Kui toodet on kasutatud muul viisil, heausksuse põhimõtet rikkudes või kui toote väärtus, kvaliteet või ohutus on vähenenud, vastutab tarbija selle eest.
Palume arvestada, et kui Minukaubad.ee tuvastab, et tagastatud kaup on kaotanud oma väärtust, võib ettevõte esitada tarbija vastu kahjunõude kohtus.
Tarbija võib kasutada taganemisõigust ja lepingust ühepoolselt taganeda 14 päeva jooksul, arvestades järgmist:
tarnekulu, mis ületab Minukaubad.ee pakutud odavaimat standardtarne maksumust;
kauba tagastamise otsesed kulud, välja arvatud juhul, kui Minukaubad.ee on nõustunud need kulud katma või pole tarbijat neist teavitanud;
kauba väärtuse vähenemine, kui seda on kasutatud muuks otstarbeks kui selle omaduste ja toimimise kontrollimiseks (nagu kinnitab tootja volitatud teeninduse diagnostika). Tarbija ei vastuta kauba väärtuse vähenemise eest, kui Minukaubad.ee ei ole teda seadusega ettenähtud korras taganemisõigusest teavitanud.
Taganemisõigust ei saa kasutada (välja arvatud juhul, kui müüjaga on kokku lepitud teisiti):
eritelimuse puhul, kui kaup valmistatakse spetsiaalselt kliendi jaoks või tellitakse spetsiaalselt kliendile (kaup ei ole laos ega plaanita seda varuda);
kui ostetakse heli- või videosalvestis või arvutiprogramm ning avatakse nende pakend;
kui tarnitakse ajalehti, perioodikaid või ajakirju;
kui leping sõlmitakse avalikul enampakkumisel;
kui tarnitakse kiiresti riknevaid või lühikese säilivusajaga kaupu;
kui sõlmitakse leping majutuse, transpordi, sõidukite rendi, toitlustuse või meelelahutuse osutamiseks kindlal kuupäeval või kellaajal (nt kontserdipiletid, lennupiletid, ürituste korraldamine);
kui ostetakse tarbija spetsifikatsioonide järgi valmistatud või selgelt isikupärastatud tooteid (nt eritellimusmööbel);
kui kauba või teenuse hind sõltub finantsturu kõikumisest, mis ei allu müüja kontrollile;
kui sõlmitakse teenuse osutamise leping ja teenuse osutamist on tarbija nõusolekul alustatud enne 14 päeva möödumist ning tarbija on kinnitanud, et kaotab taganemisõiguse lepingu täielikul täitmisel;
kui avatakse toote pakend, mida tervise- või hügieenilistel põhjustel ei saa tagastada;
kui ostetakse kaup, mis pärast tarnimist on oma omaduste tõttu lahutamatult segunenud teiste kaupadega;
kui sõlmitakse leping alkohoolsete jookide tarnimiseks, mida saab tarnida pärast 30 päeva, kuid mille hind on fikseeritud lepingus ja sõltub turu kõikumistest;
kui kutsutakse kohale kiireloomuliste remondi- või hooldustöödeks – taganemisõigus kehtib ainult lisateenuste või kaupade suhtes, mis ei kuulu vajalikesse varuosadesse;
kui sõlmitakse leping digisisu tarnimiseks, mis ei ole füüsilisel andmekandjal, ja tarnimine on alustatud tarbija nõusolekul ning kinnitusega taganemisõiguse kaotamise kohta.
Juriidiliste isikute puhul:
Palume arvestada, et vastavalt Tarbijakaitseseadusele ja Vabariigi Valitsuse määrusele nr 255 kauglepingute kohta ei loeta juriidilist isikut tarbijaks ning talle ei kohaldata „taganemisõigust“ (välja arvatud juhul, kui pooled on selles eelnevalt kokku leppinud).
Kui kaup ei vasta lepingutingimustele, on kahjustatud või defektne, tuleb sellest viivitamatult (hiljemalt 2 tööpäeva jooksul pärast kauba kättesaamist) teavitada Müüjat ning tagastada kaup Müüja väljastuspunkti hiljemalt 3 tööpäeva jooksul. Vastasel juhul loetakse, et Klient on kauba vastu võtnud veatuna.